Milyen egy jó honlap?
Egy honlap akkor tud hatékonyan működni, ha a dizájn, a tartalom és a funkcionalitás összhangban van. A kívánt alkalmazási terület alapján többfajta honlapot különböztethetünk meg: bemutatkozó honlap, portfólió oldal, blog, portál, webáruház – a felsorolás folytatható lenne. Egy korszerű honlap a vállalkozás arculatába illeszkedő megjelenéssel, rendezett, informatív tartalommal és könnyen használható felhasználói felülettel segít minket céljaink elérésében – legyen szó szolgáltatásaink, tevékenységeink bemutatásáról vagy termékeink értékesítéséről. Elengedhetetlen, hogy a honlapkészítés során kellő figyelmet fordítsunk arra, hogy a weboldal ugyanolyan könnyen legyen használható mobiltelefonnal, tablettel és számítógéppel is.
A honlapkészítés során az első lépés a cél meghatározása: más megoldásra van szüksége egy autószerviznek, mint egy ingatlanirodának vagy kereskedelmi cégnek. Legyen szó marketing célú vagy vállalati honlapról, az oldalnak jól strukturált és megfelelő minőségű tartalommal kell rendelkeznie: a látogatók kiszolgálása mellett fontos, hogy a felépítés megfeleljen a keresőoptimalizálás követelményeinek is. Az általam készített reszponzív honlapok megfelelnek ezeknek az igényeknek: optimális megjelenést és könnyű navigációt biztosítanak minden eszközön. Jól használható adminisztrációs felületük segítik Önt abban, hogy az oldal tartalmát folyamatosan aktualizálja és bővítse.
A honlapkészítés folyamata – hogyan készül egy honlap?
Egy honlap kialakítása általában ezekből a lépésekből áll, de kijelenthető: ahogy nincs két ugyanolyan honlap, úgy ezen lépések is eltérhetnek.
- Cél meghatározása: tisztázni kell, hogy az új honlappal mit kívánunk elérni, milyen közönséget kívánunk megszólítani és mire akarjuk használni: bemutatni szolgáltatásainkat, cégünket, esetleg termékeket értékesíteni. Ehhez mindenképp egy személyes találkozót javaslok, melynek keretében megbeszéljük a pontos igényeket: ki a célközönség, milyen funkciók szükségesek, szükség van-e fotók készítésére, szövegek írására – vagy esetleg már van meglévő tartalom (szöveg, fotók). Ez utóbbi gyakori, ha valakinek már van egy működő honlapja, aminek nem elégedett a használhatóságával vagy a teljesítményével. A cél ismeretében lehet megtalálni a megfelelő rendszert, mely alkalmas az igények kiszolgálására: ez lehet egy nyílt forráskódú tartalomkezelő (CMS), egy bérelt webáruház vagy akár egyedi fejlesztésű megoldás is.
- Arculat megtervezése és kialakítása: amennyiben már megvannak a vállalkozás arculati elemei, természetesen ahhoz illeszkedően történik a honlap kialakítása, a rendelkezésre álló elemek felhasználásával és – ha szükséges – a kiegészítésükkel. Ha új arculat kialakítása szükséges, akkor ennek megvalósítása grafikus bevonásával történik. A grafikai elemekből áll össze a weboldal dizájnterve, mely már tükrözi a felhasználói felület működését is (menük, űrlapok). Ha szükség van fotók készítésére az üzletről, termékekről vagy referenciákról, azok elkészítése is megtörténik ebben az ütemben.
- Honlap beüzemelése, sablon elkészítése: a dizájnterv alapján készül el a honlap sablonja, mely egy szabványosan felépülő HTML kód, ami a terv elemiből építkezik. Ez a lépés tulajdonképpen a dizájn “webre illesztését” jeleni. Aktiválásra, lefejlesztésre kerülnek a szükséges modulok (például: menük, blog, galéria, termékkatalógus), megtörténik a honlap konfigurációja, majd a honlap kikerül a végleges tárhelyére – de ekkor még a nagyközönségnek nem elérhető, úgynevezett “karbantartás módban”. Ekkor még csak a jogosultsággal rendelkező felhasználók látogathatják a weboldalt. Beágyazásra kerülnek a közösségi oldalak és a statisztikai eszközök (pl. Google Analytics) is.
- Tartalom feltöltése: kialakításra kerülnek a navigációs elemek, és feltöltésre kerül a végleges tartalom is. A szövegek, képek feltöltését természetesen Ön is el tudja végezni az adminisztrációs felület használatával – ahogy a tartalom későbbi módosítását, bővítését is. Eközben tesztelés is történik: minden úgy működik, úgy jelenik meg, ahogy terveztük? Jól használható az oldal, átlátható a tartalom mobilon, tableten és számítógépen is?
- Utolsó simítások, elindítás: a tesztelés során fellelt hibák javítása mellett előfordul, hogy a végleges tartalom feltöltése során merül fel igény kisebb módosításokra. Ezek elvégzése után a weboldal élesítésre kerülhet, így elérhető lesz a nagyközönségnek is.
A honlapkészítés látszólag befejeződött, a weboldal elindult, de a munka nem fejeződött be. Közösségi felületeinken hírt kell adnunk az eseményről és hosszú távon nyomon kell követni az oldal teljesítményét. Fontos, hogy sok új látogató érkezzen a honlapunkra, de az is, hogy az új és visszatérő látogatók egyaránt megtalálják azt az információt, amire szükségük van. Egy webáruháznál természetesen a legfőbb cél az, hogy jó konverziós arányunk legyen: ez azt jelenti, hogy minél több látogató vásároljon az oldalunkon. A statisztikák kiértékelésével megtalálhatjuk azokat a pontokat, melyek javítása szükséges ahhoz, hogy még jobb eredményeket tudjunk elérni.
Mennyi idő alatt készül el és mennyibe kerül egy honlap?
Amennyire gyakran elhangzik ez a kérdés annyira nehéz rá válaszolni: rengeteg dologtól függ az elkészítési idő és a költség is. Általánosságban elmondható, hogy egy ehhez a honlaphoz hasonló bemutatkozó oldal körülbelül egy hét alatt elkészül és nagyságrendileg százötvenezer forint körüli költséggel kell kalkulálni – természetesen ez az ár nem tartalmazza az arculat (grafikai elemek) kialakítását, a tartalom elkészítését és feltöltését. A honlapjának tartalmát Ön is fel tudja tölteni a kényelmesen használható adminisztrációs felület segítségével. Bár a honlapkészítés látszólag egyszeri dolog, de a technológia fejlődése miatt a megoldások elévülnek – elég csak arra gondolni, hogy mennyivel többen interneteznek napjainkban mobil eszközről, mint 3 évvel ezelőtt. A tartalom folyamatos frissítése, bővítése is kulcsfontosságú a sikeres jelenléthez, erről ide kattintva olvashat bővebben.
Milyen további költségei vannak egy honlapnak?
A legegyszerűbb esetben a honlap egy bérelt tárhelyen működik: ebben az esetben a szolgáltatónak kell fizetni a tárhelyszolgáltatásért (vagy szerverbérlésért) és a domain név/nevek fenntartásáért. Ennek az éves költségei (a honlap méretétől és a látogatók számától függően) tízezer forinttól százezres nagyságrendig terjednek. Emellett lehetőségünk van honlapunkat saját szerveren is működtetni.
Abban az esetben, ha a honlapot például egy bérelt webáruház szolgálja ki, akkor külön tárhely bérléséért nem kell fizetni, csak a domain név/nevek fenntartásáért és az e-mail szolgáltatásért.
„Van már Facebook oldalam, nincs szükségem weboldalra”.
Fontos, hogy vállalkozása rendelkezzen egy jól felépített és hatékonyan kezelt Facebook oldallal, hiszen a platform megkerülhetetlen: napjainkra 2 milliárd felhasználója lett. Segítségével kapcsolatba léphetünk ügyfeleinkkel, folyamatosan kommunikálhatunk velük és kihasználhatjuk a közösség által nyújtott lehetőségeket. Jól célzott hirdetésekkel új ügyfeleket szerezhetünk és nagyobb közönséget érhetünk el. De használata korlátokba ütközik: funkcionalitása nem biztos, hogy elég céljaink eléréséhez és csak az engedélyezett mértékben szabhatjuk személyre. Egy jó honlap ezzel szemben teljesen személyre szabható és nem korlátoz minket abban, hogy a kívánt mennyiségű és minőségű tartalmat töltsünk fel rá.